Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jeroen en Eefke - WaarBenJij.nu Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jeroen en Eefke - WaarBenJij.nu

Melbourne

Door: Eefke en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Eefke

17 Augustus 2009 | Australië, Melbourne

Melbourne 16 -8-09

Melbourne here we come!! Oh nee we zijn er al. Vanochtend werden we wakker met regen en harde windvlagen. Helaas, het is hier winter. En dus is het maar 15 graden ongeveer.
Toen we richting centrum liepen begon het erg hard te regenen dus zijn we even binnenschoten bij een tentoonstelling van Salvador Dalí, Liquid Desire. Aan de voorkant was een heel groot watergordijn, heel gaaf om te zien! Daarna zijn we in tourist shuttle bus gestapt. Die maakt een rondje door de stad lang allerlei bekende plaatsen. Die tour duurde 1,5 uur!! Best lang eigenlijk, maar dat viel wel mee, we zaten droog en zagen van alles. De bus stopte mooi voor het tourist centre (VVV) dus zijn we daar maar info gaan inwinnen over het openbaar vervoer in de stad. (op zondag, allebei een hele dag tram, bus en trein voor 6.20 Aus Dollar, das 3,25 euro!) Bij dat informatiecentrum werkte een man, Marcel, hij was zo ongeveer een jaar of 70. En hij kwam uit Nederland! Hij was in 1954 verhuisd naar Melbourne, vanuit Lage Zwaluwen (ook Brabant) hij hoorde ons praten en zei: “Ik kan ook een beetje Nederlands!” Hoe langer hij Nederlands praatte hoe beter het ging! Hij vertelde dat er elke maand een krant wordt uitgebracht met allerlei nieuws over Nederland, deels in het Engels, deels in het Nederlands en dat hij die krant altijd las. Hij gaf ons ook wat tips voor als het beter weer was. Toen zijn we nog door Swanston Street en omgeving gelopen, het shopping gedeelte van Melbourne en daarna zijn we terug gegaan naar het Motel. We waren moe van de hele dag rondlopen!!

Melbourne 17-8-09

Vandaag begon de dag met een tramreisje naar Melbourne Park, naar de Rod Laver Arena. Voor de gene die dit niks zegt, hier wordt de Australian Open gehouden (Tennis) hier langs ligt Melbourne Cricket Ground, een stadion waar 100.000 mensen kunnen zitten, dat is iets groter als de Rod Laver Arena, maar beide zagen we het al van ver liggen. Echt gaaf om te zien!! In Melbourne Park staat een hele galerij met oude Australische tennissers, leuk om te zien! Na dit bezoek moesten we naar de gevangenis. Nee hoor, hier gingen we vrijwillig heen. The Old Melbourne Goal. Best indrukkwekend om te zien. Kleine celletjes. Het is nog zo als het vroeger was. Je kan zelf de plek zien waar iedereen werd opgehangen. Beetje luguber, wij stonden op de begane grond te kijken door een raampje, komen we later een verdieping hoger, blijkt dat daar dus de vloer wegging voor de gehangenen, hadden wij net gestaan. Ook luguber, van echt veel personen die ze hebben opgehangen, hebben ze de dodenmaskers staan…. De beroemdste die daar is opgehangen is Ned Kelly een soort Australische Robin Hood, vijand van de staat, vriend van het volk. Bij de oude gevangenis (gesloten in 1924) zat ook een oud politie hoofdkantoor (gebouwd in 1943, gesloten in 1994) hier deden we mee met de tour. Buiten stond een vaag bordje, dat de rondleiding harde taal kon bevatten en dat het echt iets voor volwassenen was… We kwamen binnen en werden meteen gedrilled. “Men left, women right, in a straight line at the wall, shoulder to shoulder!! Stand still, don’t speak! Quick!” je snapt de sfeer…
Dat ging even zo door, toen gingen we naar de volgende kamer, waar we een kaartje kregen met een fictieve situatie erop (naam, adres, vergrijp, waar opgepakt en door wie en zo) Toen moesten we ‘ons vergrijp’ vertelen en werden we ‘ingeschreven’. Best grappig allemaal. Toen moesten we de cel in. De mannen bij elkaar en de vrouwen, het waren nog echt de cellen van voorheen. In de banken was van alles ingekerfd (raar dat dit kon, want we werden ook nog gecheckt op, of we drugs of wapens bij hadden(Voor onze en hun veiligheid!)) de cel deur ging dicht en het licht ging uit. Best donker en koud in zo’n cel…. Wij zaten elk apart (Logisch, Jeroen bij de mannen, Eefke bij de vrouwen) dat was wel grappig, de mannen hadden ‘de hele nacht’ gestaan in hun cel, de vrouwen waren lekker gaan zitten! Toen de celdeur open ging moesten we nog even op appèl en daarna was het rollenspel over. De sergeant was aardig en we mochten rondkijken in de diverse cellen (oa isoleercel) en we mochten nog zo’n foto maken met zo’n bordje eronder, net als de zware jongens bij Disney. Was wel een leuke tour!! Hierna hebben wat door China Town gelopen (alles Chinees hè!) en verder wat door door de straten van Melbourne gelopen. Daarna hebben we de tram gepakt naar Albert Park (dit zegt Ruud misschien wel iets ) Hier wordt eens per jaar (per seizoen) de Formule 1 race van Melbourne gehouden. Vrrrrrrm. Dit was ook een tip van Marcel (van het information centre) nu kun je er gewoon door heen rijden. Maar je zag wel de ruimtes waar de pitboxen worden ingericht. En het asfalt waar bijvoorbeeld Schumacher overheen heeft gescheurd!! Vanuit Albert Park hebben we de tram richting Motel gepakt en zijn we nog even door een gezellig wijkje in de buurt van het motel gewandeld alvorens we terug zijn gegaan….

Groetjes
Eefke en Jeroen

• 19 Augustus 2009 - 06:39

Helmi:

Dag eefke en jeroen
    we hebben een paar dagen niets laten weten want we konden jullie mail niet geopend krijgen op akert.vandaag lezen we alle achterstallige mail voor aan de mensen en jullie horen snel weer wat, groeten vanuit een heel warm nederland van het dagcentrum!

• 21 Augustus 2009 - 09:44

Frouke:

Lage zwaluwe is STOM!!!!!
    Daar kom je met de trein doorheen als je naar Den Haag of Amsterdam moet.. En daar heb ik 2 uur stil gestaan... (In the middle of Nowhere)

Frouke was Here...

• 21 Augustus 2009 - 09:46

Frouke:

En naar de gevangenis wil ik ook wel een keer, haha