Goud!! Ballarat - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jeroen en Eefke - WaarBenJij.nu Goud!! Ballarat - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jeroen en Eefke - WaarBenJij.nu

Goud!! Ballarat

Door: Eefke en Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Eefke

15 Augustus 2009 | Australië, Melbourne

Melbourne 15-8-09

We zijn in Melbourne!! We slapen in het Biz Motel. Echt een superplek! Het is net buiten de ring, dus in en uit de stad. Het is super modern en verzorgd (volgens ons pas vernieuwd) en helemaal niet duur! Geweldig gewoon. We slapen hier 3 nachten, vandaag, zondag en maandag. We hebben straks al een beetje van Melbourne gezien, leuk, leuk, leuk!!! Morgen gaan we dus echt de city in!!

Vandaag zijn we naar Ballarat geweest. Dat is het stadje waarin 1851 voor het eerst goud werd gevonden. Er is een museum helemaal in het teken van de jaren rond de goudkoorts, Sovereign Hill. Alle werknemers daar lopen rond in kleding uit die tijd. Aan Main Street zijn allemaal winkeltjes die hun waren verkopen net als toen. Ook worden er allerlei ambachten uitgeoefend op ouderwetse manier. Je kan er door een goudmijn lopen. En we hebben gezien hoe ze goud smelten, best geinig , jammer dat we het staafje niet mee mochten nemen.
Maar je kan er zelf mee doen aan Gold Panning. Goud zoeken dus!! Bij een riviertje liggen allemaal schalen en schoppen, hier mee kun je zelf naar goud zoeken. Dit hebben wij dus ook gedaan. Eerst lukte het niet zo, maar toen hebben we ‘les’ gehad van een local. En toen lukte het wel!! Jeroen heeft 4 kilo uit de rivier gehaald!! (nou ja 4 kilo, 4 kleine schilfertjes goud, dat wel) Maar ja, goud is goud hè! We hebben nu dus een flesje met goud bij ons. (Misschien niet zo heel slim om dit hier te vermelden, misschien worden we overvallen..) 1 van de 4 stukjes is op de foto te zien, wel goed kijken!! We denken dat de waarde van dit goud ligt rond dezelfde prijs als die van het flesje. (1 Aus dollar, 0,50 euro cent)
Na Sovereign Hill zijn we naar het Gold Museum gegaan, daar waren alle noemenswaardige goudklompen te zien die in Ballarat zijn gevonden, helaas waren dat replica’s.
Ook hing er een metaaldetector die goud op moest sporen, op ons goud deed ie het niet. Op onze horloges (Stainless Steel!)wel. Verder was dit museum weinig indrukwekkend.

Het stadje Ballarat zelf heeft een aantal fraai ontworpen gebouwen. Daar hebben we nog even naar gekeken en wat rondgelopen, alvorens we terug reden naar Melbourne (109km)

Groetjes,

Eefke en Jeroen

• 15 Augustus 2009 - 20:01

Ruud En Lilian:

Komen jullie wel op de afgesproken dag naar huis nu jullie zoveel goud hebben gevonden :)? En anders verkopen jullie gewoon je gouden horloges.
    We genieten echt van jullie verhalen en van de foto's natuurlijk. Heel veel plezier nog!
    Groetjes van ons.